tisdag 23 mars 2010

Snart påsk!

(Bild och recept hämtat från: TV4)
Tiden går fort när man har roligt! Nu var det längesedan jag uppdaterade denna blogg. Vet inte ens om vi har några läsare? Ni som läser, lämna gärna ett avtryck i form av en kommentar. Skulle vara roligt att veta om ni är några som kikar in här!
Igår sågs vi som vanligt i Stavby bygdegård och förutom bullar, så bjöds det på Leilas chocolate chip cookies. Vi brukar alltid baka glutenfritt bröd och igår skulle jag testa receptet nedan. I vanliga fall brukar jag minska ner mjölmängden med ca 20% och resultatet brukar bli bra. men igår flöt kakorna ut rejält, så ni som vill baka glutenfritt, ta hela mängden mjöl.
Snart är det som sagt var påsk och på annandagen, den 5/4 kl 11-15, bjuder vi in alla som vill till hantverkscafé. Kom förbi och handla olika sorters handarbeten och passa på att köp lite fika av Stavby 4H. Annons kommer i Annonsbladet nästa vecka.
Tills dess får ni passa på att baka lite:
Chocolate chip cookies
Försvinnande goda och kan bakas som du vill, med vilka ingredienser du önskar.
-Cirka 20 kakor
Ingredienser grundrecept:
120 g mjukt smör
1 dl råsocker
1 st ekologiskt ägg
1.5 dl vetemjöl
0.5 dl havregryn
0.5 tsk bakpulver
0.25 tsk salt
100 g mörk eller vit choklad.
skal av 1 lime


Tips!
När det står varmluftsugn i receptet men du bakar med vanlig ugn, höj temperaturen på din ugn med runt 20- 25 grader så blir det bra.

Gör så här
1. Grundrecept: Vispa smör och råsocker krämigt, rör i ägget.
2. Vänd i vetemjöl, havregryn, bakpulver och salt.
3. Hacka chokladen grovt och riv limeskalet, blanda i degen.
4. Rulla in kakdegen i plastfilm eller bakplåtspapper till en rulle (5 cm i diameter) och frys i cirka 30 min.
5. Skiva rullen i 1 cm tjocka skivor och grädda kakorna på bakplåtspapper i 180 grader varmluft, cirka 10 minuter.

3 kommentarer:

  1. Vill bara bekräfta att det åtminstone finns en som läser bloggen:) / Bea

    SvaraRadera
  2. Härligt Bea! Då är vi två, tre med Rigmor! Hi, hi!

    SvaraRadera
  3. Då är vi fyra, igår kom jag ej men på måndag kommer jag med min stickning i ett Chileenskt garn, säger man så? Mam

    SvaraRadera